septembrie 27, 2022

Obiectiv Jurnalul de Tulcea – Citeste ce vrei sa afli

Informații despre România. Selectați subiectele despre care doriți să aflați mai multe

În ciuda interdicției, dezinformarea rusă s-a răspândit în moduri noi

Numărul site-urilor web care răspândesc propagandă despre războiul din Ucraina a explodat la aproape șase luni după ce Uniunea Europeană a interzis două dintre cele mai mari canale de dezinformare ale Rusiei.

După ce Rusia a invadat Ucraina în februarie, Uniunea Europeană a luat măsuri pentru a interzice două servicii rusești de știri online, RT și Sputnik.

Cu toate acestea, Rusia a găsit modalități de a evita interdicția, redenumind afacerea pentru a o ascunde.

Ei și-au transferat unele dintre îndatoririle lor de publicitate către diplomați.

În unele cazuri, aceștia decupează și lipesc mult conținut pe site-uri web noi, cele care, până acum, nu au legături clare către Rusia.

NewsGuard — o companie din New York care studiază și urmărește dezinformarea online — a identificat 250 de site-uri web care proliferează în mod activ dezinformarea rusă despre război, cu zeci de site-uri noi adăugate în ultimele luni.

Acuzațiile de pe aceste site-uri web includ acuzații conform cărora armata ucraineană a lansat niște atacuri ucrainene rusești pentru a obține sprijin global, că președintele ucrainean Volodymyr Zelensky falsifică aparițiile publice sau că refugiații ucraineni comit crime în Germania și Polonia.

Unele site-uri web formează grupuri de reflecție sau instituții de știri independente.

Președintele rus Vladimir Putin prezidează ședința Consiliului de Securitate prin videoconferință
Uniunea Europeană a luat măsuri pentru a bloca site-urile ruse de dezinformare după ce Vladimir Putin a ordonat forțelor ruse să intre în Ucraina în februarie. (AP: Sputnik / Alexey Nikolsky / Dosar)

Aproximativ jumătate dintre aceste site-uri sunt în engleză, iar unele sunt în franceză, germană sau italiană.

Multe au fost create cu mult înainte de război și nu era clar că au fost conectate la guvernul rus până când au început brusc să răspundă unor puncte de discuție în Kremlin.

„Este posibil să creeze site-uri latente”, a spus Gordon Crovitz, co-CEO al NewsGuard.

Site-urile web latente sunt site-uri web create pentru o campanie de dezinformare care rămân în mare parte latente, construind încet o audiență prin postări inofensive sau irelevante și apoi se îndreaptă către publicitate sau dezinformare la un moment dat.

În timp ce analiza NewsGuard a constatat că multe dintre informațiile greșite despre războiul din Ucraina proveneau din Rusia, a găsit cazuri de afirmații false cu o înclinație pro-ucraineană.

Acesta includea acuzații despre un luptător hotshot cunoscut sub numele de Fantoma de la Kiev, pe care oficialii l-au recunoscut ulterior ca o legendă.

YouTube, TikTok și Meta – care deține Facebook și Instagram – s-au angajat să elimine RT și Sputnik de pe platformele lor din Uniunea Europeană.

Cu toate acestea, cercetătorii au descoperit că, în unele cazuri, tot ce trebuia să facă Rusia pentru a evita interdicția a fost să o posteze dintr-un alt cont.

READ  Samoa semnează un acord bilateral cu China în timpul călătoriei Beijingului în Pacific | Insulele Pacificului