martie 29, 2024

Recenzia filmului roman – Omul și umbra lui

Omul cu umbra / Omul și umbra lui Este primul lungmetraj documentar al lui Dragoș Hanciu, după ce tocmai era Lansat în cinematografe. Protagonistul este Gheorghe Blondă, sau „nea Jorj” (unchiul Jorg), așa cum îi spun studenții (și aproape toată lumea), tehnicianul în Laboratorul de Prelucrare a Imaginii Analogice de la Universitatea Națională de Teatru și Film din București (UNATC). După ce a slujit mai bine de 25 de ani, s-a pensionat deja, dar contractul de muncă i-a fost prelungit temporar. Când l-am intervievat, a cerut o nouă prelungire, susținută de studenți care au semnat o petiție pentru a-i permite să rămână mai mult timp.

Totuși, acest context particular contează, pentru că Blondă încearcă nu doar să-și păstreze meseria, ci și să prelungească conținutul vieții sale: filmul de actorie. Are deja un nou coleg numit de universitate să preia, iar apoi va fi digital. Conducerea nu mai consideră că analogul este relevant și intenționează să avanseze doar cu tranziția la digital. Blondă încearcă să argumenteze despre importanța filmului pentru studenții care studiază cinema, dar pare prea scump să rămânem cu el „doar pentru a „învăța elevii” cum a fost făcut” (indiferent că se mai poate filma la 35, 16 sau chiar 8 mm ).

Lupta omului este să continue să facă ceea ce îi dă scopul mai mare, schimbarea tehnică (aproape) inevitabilă în realizarea filmului pe care Hansio o surprinde urmându-l pe Blondă cu camera („umbra” titlului). Relația sa cu laboratorul și studenții depășește profesionalismul, este laboratorul, inima și sufletul său pline de vitalitate și vitalitate. Unchiul George este vorbăreț, zgomotos, adesea plin de gură, mereu cu urechea deschisă față de studenții săi și nu se sfiește să-și împărtășească poveștile personale. De asemenea, este priceput să improvizeze cu ceva similar în biroul său aglomerat, adevăratul MacGyver în stilul est-european, folosind tot ce este la îndemână. Privește doar cum omul își fierbe cafeaua. Interacțiunea cu studenții l-a ținut în viață și, din păcate, la câțiva ani după ce și-a terminat în sfârșit munca în vara lui 2017, a decedat în 2021.

READ  Vânzare iaht explorator de 45 m

Hanciu pune filmul și într-un context politic, când au loc protestele din 2017 împotriva guvernării, dar nivelul politic este folosit puțin stângaci aici, este povestea personală a unui om și pasiunea lui de o viață care face omul şi umbra lui Foarte convingător și emoționant de urmărit. În mod ironic, filmul a fost filmat digital, ceea ce are sens, dar în acest context este o amintire deosebit de tristă a cât de repede se schimbă vremurile.

omul şi umbra lui De asemenea, este grozav pentru că a fost filmat, editat, produs și distribuit complet independent, fara finantare. A le juca în cinematografe este un motiv și mai mare de bucurie.

Scrisă de Ioana Moldovan, editorialist, [email protected]
(Sursa imagine: Cinemagia)