aprilie 25, 2024

Recenzie „Acasa, casa mea”: portretul lui Radu Ciorniciuc despre viața romană

Armonia unei familii care locuiește pe pământ este zdruncinată de o invadare a civilizației într-un documentar greu de natură și ușor de caracter.

Adevăratele vedete ale filmului „Acasa, Casa mea”, o privire captivantă asupra vieții din România la granița dintre pustie și Bucureștiul plin de viață, sunt cinematografii Radu Ciorniciuc și Mircea Topoleanu. Ciorniciuc este, de asemenea, regizorul filmului și, împreună, par să fi stabilit o relație ușoară cu familia care locuiește pe pământ în afara focalizării lor, astfel încât să poată exista ca spectatori invizibili. Și temele filmului – o familie strămutată din pământul revendicat în viața orașului – nu arată nicio rezistență la vizionarea lor. Gika Inachi, soția sa Nicolina și cei nouă copii ai lor se leagănă și se țes în jurul camerei de parcă nu ar fi fost acolo, redând o imagine vie, incongruentă, a vieții la margine, împinsă pe sticla impenetrabilă a modului evaziv al lumii civilizate, dar brusc noua lor realitate.

Este ușor de crezut familiaritatea dintre familia Enache, care a trăit două decenii în Delta Bucureștiului, și regizorii care i-au găsit: au petrecut trei ani împreună, trasând o cale de la o viață de țară la o viață mai învechită în capitală. Enaches câștiga odinioară o viață pastorală într-o zonă îndepărtată, departe de oraș, în căutarea de pământ, fără certuri cu modernitatea, în afară de călătoriile în oraș pentru a vinde pește, și sunete ocazionale ale telefonului mobil al lui Gică, de obicei un rău augur al unui temperat natura.

Din acest motiv, când oficialii români declară o zonă un parc public și serviciile sociale îi obligă să se înscrie în locuințe publice, este un șoc extracorp. Gekka și Nicolina nu vor merge la luptă. „O să-i smulg ochii”, spune Nikolina. „Dacă aș pune mâna în palangă, ar fi mai bine să alerge.” Dar, în cele din urmă, sunt neputincioși să-i alunge din mediul rural, într-o casă din București, nouă copii și toți, unde fosta lor casă a devenit un refugiu natural pentru călcarea publicului civilizat.

READ  3 actori filipinezi, inclusiv Solomon Cruz într-un rol principal, au fost distribuiți într-un thriller roman

În „Acasa, casa mea”, regizorul Ciorniciuc își urmărește cu răbdare țintele fără să se amestece, permițând momentelor umane blânde să strălucească, fie că e vorba de un băiat minunat de mecanica unei mașini de spălat sau de copii care trec o minge pe terenul de baschet. Cironiciuc este literalmente în abordarea sa de a petrece cu mâna jumătate din film în pustia mortală, în timp ce momentele urbane ale Bucureștiului sunt de obicei filmate pe un trepied sau cu unele obiecte staționare. Pe hârtie, se pare că este pe nas, dar, de fapt, servește pentru a vă adânci în interiorul emoțional al subiecților.

Ceea ce a fost sacrificat prin procesul de zbor al zidului lui Cironiciuc este construirea unui personaj real. Copiii sunt dificil de distins sau chiar recunoscuți, deoarece niciunul dintre ei nu are voie să proiecteze multă personalitate, cu excepția băieților mai mari. Însă momentele iconice se desfășoară uneori în întinderi umede, ciudate, ca unul dintre băieții lui Einashi care ciugulesc capul unei păpuși într-un strălucire proeminent care lasă inexplicabil. O fotografie a lui Jake în noua sa casă din apartamentul său, înconjurat de saci de gunoi și un televizor cu ecran plat, indică cât de inconfortabili se adaptează la viața din marele oraș.

Există o confruntare îngrozitoare cu poliția locală atunci când copiii încearcă să se întoarcă la fostele lor case care sunt acum privatizate pentru pescuit ilegal – ceea ce era obiceiul lor în zilele de aur de a trăi în afara țării. Când un polițist îi bate, este un moment zdrobitor de brutalitate. Cineva spune: „Cineva sună la poliție”. „Dar noi suntem poliția”, spune unul dintre ofițeri. Există, de asemenea, mai devreme în film, momente dureroase de cruzime a animalelor. Deși astfel de secvențe nu sunt pentru cruzimea animalelor, porcii înlănțuiți până la sacrificare de către un grup de copii nu ușurează vizionarea – chiar dacă este un mijloc de supraviețuire.

READ  Transmisiune live a finalei. Salutare lui Mahmoud și Blanco, așteptând Maneskin- Corriere.it

Apariția documentarelor românești care traversează SUA pictează o lume adesea abstractă și distrasă, unde diviziunea împarte fiecare aspect al societății – inclusiv coșmarul eșecului birocratic văzut în filmul de anul trecut The Collective. Ciorniciuc, fost corespondent de meserie, se angajează să surprindă urâțenia și toți cei care trăiesc la marginea României și rutina care interzice o tranziție lină din ea, prin voință sau altfel.

În timp ce sensibilitatea șerpuitoare a „Acasa, Betty” o face dificilă uneori, vraja pe care o aruncă printr-o scufundare aprofundată în viața subterană adusă la suprafață face un plus convingător la unul dintre cele mai adânci și mai în creștere buzunare ale cinematografiei mondiale.

Clasa B.

„Acasa, casa mea” se deschide în anumite teatre și nu numai cinematografe virtuale Via Kino Marquee vineri, 15 ianuarie.

Participare: Fiți la curent cu cele mai recente știri despre filme și televiziune! Abonați-vă aici la buletinele noastre de e-mail.