Recenzie: Între revoluții – Cineuropa

Recenzie: Între revoluții – Cineuropa

Berlinale 2023: Filmul documentar al lui Vlad Petri oferă o privire captivantă asupra istoriei României și Iranului

După lansarea primului său documentar, Unde esti Bucuresti?în 2014, regizor român Vlad Petri Revine la tip cu între revoluţii [+see also:
trailer
film profile
]
Documentar prezentat în Berlinale Forum, care combină imagini de arhivă și mesaje false pentru a explora două revolte foarte diferite (în unele privințe) dar foarte asemănătoare: Revoluția islamică din 1979 în Iran și Revoluția română din 1989.

(Articolul continuă mai jos – informații comerciale)

Unul dintre punctele forte ale primului documentar al lui Petri, care a câștigat cel mai bun film primar la Premiile Gobo 2015, a fost modul în care a surprins furia și frustrarea societății românești în timpul unei serii de proteste declanșate de o schimbare în sistemul de sănătate. Și în curând legislația s-a dublat în ceva mai mare. cu între revoluţii, regizorul încă zăbovește într-o zonă similară, tulburările civile, dar folosește imagini de arhivă atât din România, cât și din Iran pentru a arăta cum o societate poate ceda intensității revoluției și care sunt rezultatele. Ideea omniprezentă din spatele abordării lui Petrie este că „victoriile pot fi pierdute” și că de prea multe ori speranțele și dorințele oamenilor obișnuiți sunt ignorate de cei care vin să conducă o țară.

Filmele realizate exclusiv din filmări de arhivă pot fi destul de uscate și neatractive, mai ales când pe ecran nu sunt prezentate informații referitoare la imagini, dar nu este cazul între revoluţii: Petrie încadrează imaginile în contextul unei (false) conversații epistolare între Maria, o româncă, și Zahra, o iraniană, bune prietene care au studiat împreună la facultatea de medicină din București înainte ca Zahra să se hotărască să se întoarcă la Teheran cu puțin timp înainte de Revoluția Islamică. Cele două scrisori ale femeilor (Voce Victoria Stoicio Și Elena Heron) compus de Lavinia Braniste (co-scenarist al filmului cu Petri), bazat pe documente aflate în arhivele poliției secrete române. Fără a comenta direct imaginile pe care le vedem pe ecran, aceste mesaje aduc niște sentimente extraordinare, vorbesc despre speranțe și disperare, despre eforturile femeilor de a merge înainte și demisia lor, transportă publicul filmului într-o epocă lungă și dau voce femeile de atunci. Rezultatul este mai mult decât convingător; Doare.

Petrie găsește modalități creative de a sublinia asemănările dintre cele două revoluții și culturi. Chiar dacă cele două evenimente au avut loc un deceniu mai târziu, ele au coincis într-un mod ciudat: pe măsură ce Revoluția islamică, pe care societatea iraniană a primit-o cu atâta speranță, a adus noile reguli care restricționează libertatea guvernului teocratic al lui Ruhollah Khomeini, în anii 1980, românii s-a confruntat cu lipsuri de alimente cauzate de maniacul dictatorului Nicolae Ceauşescu a plătit datoria externă a ţării. Și în timp ce revoluția din 1989 a fost întâmpinată cu mare entuziasm, anii 1990 au dovedit că societățile sunt destul de reticente la schimbare. Petrie a găsit chiar bucăți de filmări din cele două comunități care se oglindesc una pe cealaltă: de exemplu, imaginile cu drapelul american ars de revoluționari în 1979 sunt urmate mai târziu în film de arderea uneia dintre imaginile lui Ceaușescu peste tot în 1989.

Pe lângă faptul că furnizează filmări pe care o mare parte a publicului nu le-a văzut niciodată până acum, impactul documentarului de lungă durată depășește revoluțiile și tulburările civile. După spectacol, există o impresie persistentă că, indiferent de sex, rasă sau țara de origine, dezamăgirile amare ale „întâlnirii mari” pot fi atenuate (dacă nu depășite) de prieteniile și dragostea pe care le simțim față de cei apropiați. pentru noi.

între revoluţii Produs de Activ Docs (România), coprodus de Restart (Croația) și o companie de producție iraniană nedezvăluită (din motive de securitate). CAT & Docs se ocupă de vânzările sale internaționale.