aprilie 20, 2024

Recenzie „Întregalde”: Nicio faptă bună nu rămâne necontrolată în drama romană

Întregalde este numele unei zone rurale romane, a unei lumi de drumuri noroioase, copaci reflectorizați și câteva sate presărate cu – deși nu le-am văzut niciodată – lupi și urși flămânzi. Nu este cel mai frumos loc de blocat, mai ales pentru trei lucrători umanitari care, în timp ce livrează saci cu mâncare sătenilor înainte de sărbătorile de Crăciun, se trezesc în curând tremurând de frig și au nevoie disperată de salvare.

Pe măsură ce ziua se transformă în noapte și nervii deja încordați sunt slăbiți, un fel de rece mai profund, urmat de un val neașteptat de căldură. Radu Muntean, regizorul acestui film încărcat, amuzant și până la urmă emotionant, vrea să ne ducă în întuneric, dar nu vrea să ne lase acolo.

Muntean cunoaște potențialul mitic al acestui peisaj forestier din Transilvania, dar știe și că de multe ori magia funcționează cel mai bine cu moderație. Dacă Întregalde este frica unei vechi basme populare – și uneori umbrele profunde și încăpățânate ale unui film de groază – este în primul rând un realist riguros, răbdător, metodic, care nu vrea să-și țină urmele.

La fel ca unele dintre filmele anterioare ale lui Muntean (inclusiv „Vacanța de vară”, cunoscută și sub numele de „Boogie” și „Marțea, după Crăciun”, care sunt drame grozave de ceartă conjugală), filmul se transformă într-o serie de evenimente care ar putea părea plictisitoare sau obișnuiți pe hârtie, dar au devenit Fermecatori prin forța pură a concentrării regizorului, seriozitatea anchetei sale morale și, mai ales, strălucirea actorilor săi umili.

La început suntem aruncați într-o cameră cu acești actori, camera mișcându-se cu forță printr-un magazin aglomerat, în timp ce voluntarii se zgâlțâie veseli, umplu pungi cu mâncare, apoi le încarcă în SUV-urile noastre și se îndreaptă spre livrările noastre. Este nevoie de ceva timp pentru a arăta cine este, deși în timp atenția noastră gravitează spre Maria (Maria Bobistaso, una dintre colaboratorii obișnuiți ai lui Muntean), o femeie cu un stil simplu dar și o privire ascuțită căreia nu-i scăpa nimic. Maria pare să-și ia misiunea filantropică mai în serios decât ceilalți, iar unii dintre ei par destul de mulțumiți de munca lor bună din timpul lunii (sau anului). Tot ea este cea care – printr-o serie de decizii aparent nesemnificative, chiar arbitrare – împinge povestea pe cursul ei sinistru și oribil.

READ  TKTK pentru a debloca bara laterală Un Certain Regard - The Hollywood Reporter

După ce a mers o vreme cu o familie pe care o consideră insuportabilă (e greu să nu fi de acord), Maria schimbă cu tact mașina, sărind într-un jeep cu doi prieteni apropiați, Dan (Alex Bogdan) și Ilinka (Ilona Brizuiano). Ei merg în pădure și vorbesc dezinvolt și uneori complotează despre asta și asta; Muntean (care a scris scenariul cu Răzvan Rădulescu și Alexandru Baciu) ne pune chiar în mașină cu personajele sale, transformându-ne în colegi de călătorie.

Când se opresc și oferă o plimbare unui bătrân pe nume Kente (Luca Sabin), s-ar putea să simți un amestec familiar de tensiune, iritabilitate, anxietate și milă, pe măsură ce acest nou pasager inacceptabil se îmbarcă. De asemenea, ai putea ignora modul în care Dan vorbește despre Kente ca și cum nu ar fi acolo, observând îmbătrânirea lui evidentă, hainele murdare și neplăcerile generale – și apoi întrebându-te dacă te-ai fi descurcat mai bine într-o situație similară.

Poate o vei face și poate nu. Geniul răuvoitor al Întregalde constă în cât de ușor personajele sale – care pot fi crude, decente, egoiste și bine intenționate, adesea în aceeași situație – încurajează privitorul să-și facă inventarul moral. Poate că, la fel ca mine, vă puteți raporta la bărbați și femei ale căror acte de caritate sunt alternativ impresionante și copleșitor de inadecvate și făcute în primul rând în propriile condiții și pentru confortul lor. (Într-una dintre cele mai liniștite scene din film, Maria și Ilinka intervin pentru a vizita o femeie bolnavă, oferă cuvinte blânde de îngrijorare și apoi se dau înapoi în grabă, lăsând-o să-și tragă singură geanta cu marfă prin casă.)

Maria Bobistasso și Alex Bogdan în Întregalde.

(filmul Lăcusta)

Muntean pune în joc aceste considerații etice fără probleme cu numeroasele eșecuri logistice, în timp ce jeep-ul se năpustește pe teren impracticabil și se împiedică pe un drum deosebit de noroios. Acolo, Maria, Dan și Ilinka trebuie să aștepte și să aștepte – uneori cu și alteori fără imprevizibilul și incontrolabilul Kente – până când cineva îi poate ajuta să-i scoată.

Muntean și directorul său de fotografiat, Tudor Vladimir Panduru, gestionează fără probleme provocările fizice ale filmului, folosind o cameră lungă pentru a coordona, sincer ceea ce pare a fi, un coșmar automobilistic complex. (Un avantaj suplimentar al Întregalde: aveți un curs rapid despre cum să dezasamblați o mașină.)

Dar Muntean demonstrează la fel de mult interes pentru ramificațiile emoționale și psihologice ale acestui joc de așteptare, în care mușchii, nervii și dispozițiile cândva prietenoase se încordează până la punctul de rupere. Asemenea câțiva cineaști care au ieșit din renașterea cinematografică românească în ultimele două decenii, el este priceput să creeze tensiune prin montaj stand-up, stil de filmare observat, dialog care dezvăluie, dar care nu explică niciodată și absența evidentă a muzicii.

S-a aclimatizat cu personajele sale care oscilează între plictiseală și frustrare, precum și disconfortul cauzat de dureri de oase, stomacuri flămânde și trupuri nespălate. Cu o noapte rece și friguroasă și nu pare să vină niciun ajutor, Maria, Dan și Ilinka gustă cu toții cum e să fii tratat cu o indiferență abia ascunsă, ceea ce îi pune – cel puțin temporar – în poziția lor. Ajutăm.

READ  Baritonul Lucas Meachem lansează primul său album solo We Must Gather

Acesta ar include, desigur, Kinte, care – în timp ce se hidratează, rătăcește în toate direcțiile și vorbește la urechile potențialilor salvatori – a devenit un fel de memento rătăcitor că nicio faptă bună nu rămâne nepedepsită. (Strălucitoarea, neprofesionistă Sabine, pleacă de la film ascuns într-un buzunar murdar.) Dar el nu s-a transformat într-un dispozitiv sau într-o pictogramă, iar unul dintre cele mai bune memento-uri ale filmului este că oameni ca Kente — au fost lăsate în afara poverii pe cont propriu. Societatea, incapabilă sau nedorită să se asigure pentru ea însăși – nu poate fi redusă la nimic. Ei sunt acolo, un adevăr care nu acceptă sarcasmul și a avea grijă de ei în orice mod semnificativ necesită umilință mai degrabă decât superioritate, precum și o anumită măsură de auto-recunoaștere. Ne flatăm dacă credem că suntem primii care ajută pe cineva și, de asemenea, dacă presupunem că nici poverile lui nu sunt ale noastre.

Întregalde

In romana cu subtitrare in engleza

neclasificate