aprilie 24, 2024

Recenzie tipărită mare – o acuzare acerbă a României Ceaușescu | filme

TFuria și disperarea din această operă teatrală descrisă în România sunt controlate de stilul ei rece: este vorbit tot timpul în genul de stil oficial mort pe care episcopia epocii lui Ceaușescu l-ar fi putut folosi pentru a raporta infractorii și adversarii și stilul aceiași oameni s-ar fi putut obișnui să se apere și să-și convingă stăpânii politici că au asimilat tipul corect de supunere ticăloasă, fără suflet.

Regizorul Radu Judd (care a fost foarte impresionat Nu-mi pasă dacă intrăm în istorie ca barbari) a adaptat o adaptare scenică-literală a lui Giannina Serbonario, lucrând cu scriitorul însuși; Dramatizează un adevărat dosar din 1981 al Securității care implică un elev de liceu pe nume Mugur Călinescu. S-a descoperit că acest adolescent pictează pe pereți lozinci de protest (în mod obscen de mari „cu litere mari”) cerând încetarea sărăciei și a sindicatelor libere de genul permis de aliatul României Polonia. Pentru a-l descoperi și a-l pedepsi pe scriitorul acestor sentimente inofensive, sute de denunțători au fost mobilizați, telefoanele au fost interceptate, iar școlarii au fost hărțuiți pentru a-i transforma într-un șiret – toate cu cea mai fanatică banalitate.

Mogor (jucat aici în Reconstrucție de Urban Lazarovicy), mama sa (Ioana Iakop) și tatăl său înstrăinat (Surban Pavlo) sunt chemați pentru întrebări și amenințări; Profesorii săi s-au pus pe nervi și l-au denunțat pe băiat – care a murit câțiva ani mai târziu în circumstanțe suspecte. Monologul și scenele de dialog rezultate au fost preluate din diferite „declarații” impuse și conversații ascultate, dar aceste scene sunt punctate de înregistrări TV extrem de drăguțe și casete de știri propagandistice care arată români fericiți sub Ceaușescu. Producătorii de frigidere primesc premii, dansatorii populari umblă pe străzile orașului, un viitor fugar dezvăluie cu tristețe într-un interviu cum a fost expulzat dintr-un lagăr de concentrare din Austria și morala este că occidentalii nu te doresc, așa că nici măcar nu te gândești despre.

Este înfricoșător când îl vezi pentru prima dată pe Mogor: un prim-plan al obiectivului camerei, fața goală plină de emoție. Acesta este modul în care oamenii au învățat să trăiască și să supraviețuiască, este un limbaj comun atât pentru opresor, cât și pentru oprimat, iar reconstruirea ne oferă o fereastră către viața pe care o trăim sub tiranie. Când tatăl lui Mugur l-a avertizat cu nerăbdare că Securitatea ar putea fi în cazul său în următorii zece ani, nu suntem prea încântați să ne dăm seama în 2021 că Nicolae și Elena Ceaușescu vor fi împușcați până la sfârșitul timpului.

Acesta este un film lung, iar unii s-ar putea crede că și-a făcut rostul cu ceva timp înainte ca creditele de închidere să ajungă chiar. Dar este o acuzare acerbă și pasională a răului, parte a unui val continuu de filmare romană care se ocupă de epocile Ceaușescu și post-Ceaușescu. De altfel, îmi repet apelul către unii cineaști români de a colabora cu Peter Morgan pentru a produce un film despre venirea lui Ceaușescu în Marea Britanie în 1978 pentru a o întâlni pe regină și pentru a primi un cavaler onorific.

Printul mare a fost lansat pe 17 februarie la Moby.