aprilie 19, 2024

Recenzie Big Typ: Între linii

„Tipul mare” începe cu un fragment dintr-un citat al filosofului Michel Foucault: „Ecouul pe care îl simt când întâlnesc aceste suflete mici s-a transformat în cenuşă în cele câteva propoziţii pe care le-au lovit”. Filmul, un nou thriller curios al scriitorului român Radu God, atacă capacitatea tiranică a limbajului – mai ales atunci când este susținută de puterea guvernamentală – de a înăbuși libertățile oamenilor.

Filmul îmbină două narațiuni despre viața sub dictatura lui Nicolae Ceaușescu: o piesă grafică despre ancheta din 1981 a unui adolescent care a pictat sloganuri despre democrație și drepturile muncitorilor în orașul Botoșani; și reclame, programe educaționale și clipuri de știri de la televiziunea română acreditată de stat din aceeași epocă.

Un sentiment turbulent al stilului de petrecere bântuie atât spectacolul de scenă, cât și filmările de televiziune, pe care telegramele din arhivele de film le prezintă în mod izbitor. Trei radiodifuzori bine îmbrăcați îl laudă pe Ceaușescu cu entuziasm, până când o defecțiune a teleprompterului îi lasă stânjeniți și fără cuvinte. Fără indicii lui text, ei habar n-au ce ar spune.

Piesa a fost scrisă inițial pentru teatru în 2013 De Giannina Carbonario, refolosește texte din dosarele poliției secrete române din epoca comunistă. Actorii citesc aceste replici pe un ton rigid, făcând vii efectele dezumanizante ale jargonului birocratic. „Reparați ținta” este un eufemism sec pentru reprimarea disidenței. „Protecția Tineretului” este un simbol al supravegherii.

Geniul lui Judd constă în capacitatea sa de a întoarce aceste cuvinte împotriva lui însuși – de a le face absurde printr-o juxtapunere subtilă de text și imagine, documentare și ficțiune. Și dacă filmul se bazează pe trecut, este un avertisment către prezent: un dialog de încheiere despre interceptarea telefonului în epoca Ceaușescu face referire la Cambridge Analytica.

READ  Pornește într-o călătorie muzicală cu Dearborn Symphony - Tap & Guide

imprimare mare
neclasificate. In romana, cu traducere. Durata spectacolului: 2 ore și 8 minute. în teatre.