martie 28, 2024

Recenzie: „Drive Your Plow Over the Bones of the Dead” din Londra

Unele cărți se pretează mai bine adaptării decât altele, iar compania de teatru experimental Complicité are un istoric dovedit de a transforma romanele jenante în piese de teatru. Trupa britanică, condusă de regizorul Simon McBurney, a produs lucrări apreciate din „Maestrul și Margarita” a lui Mihail Bulgakov și „Sorrow is the Thing with a Feather” de Max Porter.

Cea mai recentă ofertă a lui Complicité este un tratament special potrivit pentru „Drive Your Plough Over the Bones of the Dead”, thrillerul de mediu suprarealist al autorului polonez și câștigător al Premiului Nobel Olga Tokarczuk. El lucrează la Teatrul Barbican din Londra până la 1 aprilie, Apoi face turnee în Marea Britanie Înainte de a cânta în unele locații și festivaluri europene importante, incl Ruhrtriennale în Germaniasi Odeon – Teatrul Europei din Paris.

Romanul lui Tokarczuk se învârte în jurul unei serii de crime oribile într-un sat îndepărtat din sudul Poloniei. Naratorul-protagonist, Janina, o profesoară cu normă întreagă și iubitoare de animale în vârstă de 60 de ani, este interesată de acest caz, supărând poliția locală cu gândurile ei nesolicitate și promovând o teorie ciudată că, din moment ce toate victimele erau pasionate vânători sau pescari, crimele trebuie să fi fost comise de animale ca un act de răzbunare. Pe parcurs s-a agățat de cruzimea față de animale, de astrologie și de dragostea ei pentru poetul englez William Blake.

Trebuie lăudată decizia lui Complicité de a oferi aceste digresiuni gratuite: aceasta nu este o crimă convențională, ci, mai degrabă, un fel de anecdotă. Amestecul producției de scop filozofic și umor ireverent este în concordanță cu spiritul cărții, creând un spectacol distractiv și care provoacă gândirea.

READ  Festivalul Castelului Electric din Cluj-Napoca Donează 1 RON pentru fiecare sticlă PET colectată

Coloana vertebrală a piesei este un monolog aprins al Janinei, care intră și iese din acțiune pe măsură ce aceasta se desfășoară în jurul ei. Amanda Hadingue – înfățișând-o pe Catherine Hunter, care era bolnavă – aduce o grație usturătoare rolului principal, asigurându-se că Janina păstrează simpatia publicului, chiar dacă critică cu vehemență sacrificarea industrială a animalelor, ipocrizia religiei organizate și pasivitatea totală a orășenilor săi. .

Într-adevăr, întreaga producție este livrată într-un umor care se limitează la pantomimă: polițiștii importanți sunt jucați de râs, la fel ca și preotul trufaș local; Există un cameo fermecător de animale jucate de oameni – un câine aici, o vulpe acolo; Și César Sarachu aproape că a furat spectacolul într-o performanță extraordinară în rolul iubitului vecin al Janinei, Oddball.

Interioarele sunt întotdeauna o provocare atunci când adaptați romane literare pentru scenă sau ecran. O adaptare cinematografică din 2017 a „Drive Your Plough” intitulată „Spoor” de regizoarea poloneză Agnieszka Holland a transformat-o într-un thriller simplu. Este bine făcută, dar inevitabil unidimensională: vocea narativă distinctivă a Janinei, care parcurge o linie fină între excentric și de-a dreptul excentric, este parte integrantă a farmecului romanului; Povestea pare plată fără ea. Adaptarea lui Complicité evită cu grijă această problemă prin jonglarea cu lumile interioare și exterioare într-un mod care se simte proaspăt și dinamic.

Partitura atmosferică a lui Richard Skelton alternează între suspans și suspans, deși designerul de sunet Christopher Schatt ar fi fost mai mulțumit de zgomotul brusc și strident: îmi era teamă pentru unii dintre cei mai în vârstă vizitatori de teatru, dar cu siguranță a păstrat atenția publicului.

Couture-ul lui Ray Smith este destul de simplu: tampoanele Janinei se plimbă într-un ansamblu de trening nepotrivit, care este exact genul de lucru pe care l-ar putea purta un excentric fără rușine, iar pescarii locali par îngăduiți corespunzător în jachetele lor puf, uniform întunecate.

Timp de 2 ore și 45 de minute, „Driving Your Plough” este destul de lung. Este posibil ca o subintrigă despre boala cronică nespecificată a Janinei („Bolile mele”) să fi fost scurtată sau chiar tăiată semnificativ, pentru a da piesei o senzație plină de viață. Dar deficiențele sale stau la baza romanului: arta sa didactică unică; confruntarea idealiştilor romantici cu moravurile masculine acerbe; și faptul că o întorsătură crucială a intrigii poate fi observată de la o milă distanță.

Coluziunea nu este străină de politică: „The Encounter”, o adaptare din 2016 a unui roman al autorului româno-american Pietro Popescu, s-a ocupat de distrugerea mediului în Amazon. Piesa de teatru pentru copii din 2015 a companiei „Lionboy” a atins mașinațiunile dubioase din punct de vedere etic ale Big Pharma. În mod crucial, etosul de opoziție al companiei se extinde atât la formă, cât și la subiect. Povestea „Drive Your Plough” ne oferă ample de gândit în timp ce continuăm să ne avântăm spre dezastrul climatic: Janina este Cassandra secolului XXI, vocea rațiunii sortită indiferenței, derizorii sau cinismului. Mesajul politic este mortal. Din fericire, Complicité oferă o doză de distracție.

READ  Președintele României sosește la Kiev pentru o întâlnire cu Zelensky din Ucraina, alături de Macron, Schulz și Draghi

Conduce plugul peste oasele morților

până la 1 aprilie la Teatrul Barbican din Londra, apoi un turneu în Europa până pe 17 iunie; complexite.org.