Recenzie: Mu – Seneuropa

Razvan Vasilescu si Dana Rogoz Lună

După premiera sa mondială la concursul Zilele Romane din acest an Festivalul Internațional de Film Transilvania, Radu DragomirPrimul avantaj, Lună [+see also:
trailer
interview: Radu Dragomir
film profile
]
întâlnește publicul internațional în competiția principală din Festivalul de Film de la Saraievo (16-23 august). Filmul, un thriller românesc rar, tratează o poveste legată de #MeToo, care este o raritate în cinematografia națională a țării.

(Articolul continuă mai jos – Informații comerciale)

Ne întâlnim pe mo (Dana Rogoz) și cea mai bună prietenă a ei Vera (Maddalena Crayo) la gara din localitatea lor natală. Din conversația lor reiese clar că sunt studenți în drum spre București, unde ar trebui să treacă un examen dificil. De asemenea, este clar că nu au studiat suficient, iar singura lor șansă de a trece examenul este să trișeze folosind un smartphone. Dar lucrurile merg prost când Moe (un impresionant personaj cameleon) este capturat de profesorul Orso Razvan VasilescuTelefonul i-a fost confiscat. Mai târziu, un apel de la Ursu pare să indice că nu totul este pierdut în testul lui Mo și Vera…

Chiar dacă nu toate piesele poveștii se încadrează în mod eficient, Lună El reușește să creeze o dinamică captivantă și imprevizibilă între cele trei personaje – o dinamică care pare să fi fost construită în condiții de laborator, cu fiecare element în echilibru perfect cu celelalte, astfel încât abuzurile de putere să fie mai bine analizate. Avem o fată de la țară, care se luptă să se împace cu trecutul ei dificil și își continuă studiile. În celălalt colț al ringului, se află profesorul educat, experimentat și bine vorbit. În timp ce el este în drum spre un examen de succes, ea, pe de altă parte, are ceea ce își dorește: tinerețe, energie și frumusețe. Unde se va opri da și primi?

Această dinamică interesantă este susținută în mare măsură de două elemente foarte importante: profesorul complex, scris credibil, precum și influența Verei, catalizator și apoi inhibitor în relația interesantă care se dezvoltă între personajul din titlu și Orso. Filmul încurajează publicul să evalueze constant profesorul și să-și renegocieze poziția de erou sau răufăcător, creând astfel un mediu plin de suspans care amintește de etapele dorinței menționate în Al Pacinomonolog din Avocatul diavolului. Va arăta ca Orso? Se va atinge? Poate îndrăzni să guste? Nu este în pericol?

Unul dintre cei mai cunoscuți actori ai cinematografiei românești, Vasilescu nu dezamăgește, oferind o performanță nuanțată și neașteptată, schimbând registrele de la umor la sarcasm și de la bunătate la cruzime la fel de repede ca mușcătura de șarpe. Cu mișcări de kung fu, cântece de chitară, fragmente de film trivia și abilități grozave de gătit, Vasilescu își face cu adevărat personajul să strălucească. În contrast, Moe poate părea ciudat, dar cum ar putea să nu? Rolul ei în poveste este să fie fructul de jos, ispita ușoară prin care va fi judecată moralitatea lui Orso.

Lună Produs de Scharf Advertising (România). Va fi lansat în România de către Bad Unicorn în octombrie. Filmul este gestionat la nivel internațional de Wide.