aprilie 26, 2024

Review are loc: sublim, în cel mai adevărat sens al cuvântului

A

Piesa de teatru în limba franceză Avort de Audrey Dewan a fost deja recunoscută ca o piesă cinematografică majoră (a câștigat premiul I la Veneția; recent, Dewan a fost nominalizat la premiul BAFTA pentru cel mai bun regizor). Sublim, în cel mai adevărat sens al cuvântului, oferă o imagine a anilor șaizeci, care are imagini la fel de grozave ca orice dintr-un tablou Monet, plus detalii atât de urâte încât s-ar putea să uiți să respiri.

Textul se bazează pe un roman semi-autobiografic al icoanei franceze Annie Ernault. Actrița franco-română Annamaria Vartolomé (cu ochi strălucitori în rolul lui Rachel Bloom din Crazy Ex-Girlfriend) este superbă ca o adolescentă talentată din clasa muncitoare, Anne. Anne studiază literatura în Angouleme, este hotărâtă să meargă la universitate și arată la fel de cool ca un castravete, chiar și atunci când află că este însărcinată. Ea știe că avorturile sunt ilegale, dar este sigură că medicii și/sau prietenii ei, Brigitte (Louise Ory-Deckero) și Helen (Luana Bagrami), îi vor veni în ajutor.

O mulțime de regizori/scriitori iluștri, atunci când abordează problema sarcinii nedorite, evidențiază importanța prieteniei feminine (4 luni 3 săptămâni 2 zile; poza unei femei în flăcări; rar uneori întotdeauna; nu poți cere prieteni mai loiali decât cele pe care le vezi în acele filme). Evenimentul este însă mai preocupat de generozitatea străinilor.

Unul dintre cele mai memorabile personaje este specialista în avorturi doamna Revere (Anna Moglalis). În istoria filmului, niciun medic din stradă nu a arătat vreodată atât de fermecător (Mogales a jucat în trecut pe Coco Chanel și Juliette Greco). Are și un fel de ostentație, iar când te duci la muncă, poți fi un soldat curajos, prins într-un moment precar de luptă.

READ  Teatrele de operă din România și Moldova susțin spectacole la Festivalul de la București

Se întâmplă adesea cu atmosfera unui film de război, dar dacă asta face ca universul să pară moral alb-negru, nu este. Anne nu poate avea încredere în mama ei, patrona de pub, Gabrielle (minunata Sandrine Bonnier), probabil pentru că mama ei consideră avortul o crimă. Cu toate acestea, Gabriel nu a fost niciodată prezentat ca fiind slab sau îngust la minte. Cald și inteligent, Gabriel este la fel de puternic ca Verne în Nomadland, care este pur și simplu un alt tip de pionier.

Puteți vedea de ce Chloe Zhao și Bong Joon-ho (ambii membri ai Comisiei de la Veneția care au votat în unanimitate pentru un eveniment) au fost atrași de acest film. Diwan este un fan al lungmetrajelor. Da, are nevoie de timp, dar filmul său delicat nu pierde nicio secundă din timpul nostru.

100 de minute, 15

În cinematografe