mai 2, 2024

Nu vă așteptați la mare lucru de la această recenzie a filmului Apocalipsa – o satira banală, inteligentă alimentată de furie

Rămâneți la curent cu actualizări gratuite

Radu Jude Nu vă așteptați la mare lucru de la Apocalipsă Se pare că nu este chiar filmul de la sfârșitul lumii. Totuși, el subliniază că, dacă lucrezi zilnic în București – sau mai rău, nu lucrezi – atunci fiecare zi poate simți ca ziua de judecată.

Această satira dură ia căldura României în secolul 21 digital, așa cum o face cu Angela (Ilinka Manolaci), o asistentă de producție muncitoare la o companie de film care generează conținut de unică folosință pentru clienții din străinătate. Misiunea ei actuală presupune să audieze persoane care au fost implicate în accidente industriale pentru a apărea într-un videoclip de siguranță pentru o companie multinațională austriacă. Scopul său aparent este de a scoate compania de pe cârlig și de a insista că comoțiile și membrele rupte sunt responsabilitatea lucrătorilor.

În timp ce conduce prin București, Angela se dezlănțuie prefăcându-se drept alter ego-ul ei online, un băiețel pe nume Bobita, care folosește un filtru care îi face chel și părul tuns să alunece deconcertant peste trăsăturile ei, în timp ce ea vorbește într-un mod misogin, divagator. manieră. Ziua Angelei include, de asemenea, o călătorie a unui director vienez (icoana germană a cinematografiei de artă Nina Hoss, cu un aspect metalic rece) și o scurtă vizită cu mândru autorului de pulp Uwe Boll, care îl interpretează.

La 163 de minute, filmul capătă o formă propulsivă, dar excentrică: după două ore frenetice, ajunge la punctul culminant într-o farsă de filmare pe care Angela a ajutat-o ​​să o organizeze, cu toate intențiile onorabile prăbușindu-se una câte una. Dar fluxul narațiunii este punctat de diversiuni și întreruperi – în special, un montaj ieșit din neant de memoriale pe marginea drumului pe o porțiune periculoasă de autostradă. Mai presus de toate, Judd încorporează periodic imagini dintr-un film roman din 1981 despre o altă Angela, o șoferă de taxi (Dorena Lazar, care apare și în povestea de față); Rutina din ’81 a Angelei rezonează și contrastează cu rutina omologului ei din 2020.

READ  Dezvăluind datele Festivalului Masivul din Poiana Brașov, România

Manolaci are o energie aspră, magnetică, în timp ce se joacă cu contradicțiile personajului ei. Angela este prezentată ca un diamant brut, sau mai bine zis un diamant: cu gura de canalizare, transpirată într-o mini-rochie cu paiete și reușind în grabă să aibă o aventură rapidă și strânsă în mașină cu iubitul ei. Cu toate acestea, ea îl are pe noptiera pe Proust, o conștientizare politică ascuțită și o capacitate de a-l cita pe Goethe pe scurt.

Filmul este contradictoriu de mercurios: brut și sublim, frivol și sofisticat, surprinzător și sublim. Aceasta este o piesă distractivă și provocatoare, cu antenele sale sociale și politice reglate fin la momentul actual și tremurând de furie comică.

★★★★★

În cinematografele din Marea Britanie din 8 martie